poniedziałek, 10 września 2018

Wpływ odpowiedniej diety na odporność dziecka.

Wielkimi krokami zbliża się okres jesienno - zimowy, czyli powrót do szkoły, przedszkola. Z tym okresem wiąże się również wzmożona liczba panoszących się wirusów oraz bakterii, które powodują liczne zachorowania szczególnie u dzieci,  ale również u dorosłych. Co zrobić, żeby podwyższyć swoją odporność, a co za tym idzie ustrzec się przed ciągłymi chorobami. Jedną z podstawowych rzeczy o którą musimy zadbać jest zdrowa dieta, bogata w produkty podnoszące odporność organizmu. Żeby zdrowo odżywiać dziecko oraz innych członków rodziny najpierw musimy wiedzieć co nasz organizm potrzebuje, żeby wzmocnić odporność.




Jakie witaminy i minerały wspomagają odporność.

Każdy o niej słyszał , ale czy każdy ją podaje dziecku w odpowiednich dziennych dawkach? Mowa oczywiście o witaminie C, która wzmacnia błony śluzowe i uszczelnia naczynia krwionośne. Pomaga również oczyścić organizm z toksyn oraz ułatwia wchłanianie żelaza, dzięki czemu dobrze natleniony organizm łatwiej poradzi sobie z chorobotwórczymi ustrojami, a dzięki uszczelnieniu błony śluzowej i naczyń krwionośnych ich rozprzestrzenianie się po organizmie będzie utrudnione.
Niestety nasze organizmy nie gromadzą witaminy C, dlatego tak ważne jest jej codzienne dostarczanie w pożywieniu. 

Witaminę tą znajdziemy w takich produktach jak: czarna porzeczka, kiwi, cytryna, mandarynki, papryka czerwona, natka pietruszki, kapusta, truskawki, brokuły, brukselki, jarmuż, papaja, pomidor. 

Jak widzicie produktów zawierających witaminę C jest sporo i to tylko niektóre z nich. Daje to wiele możliwości podawania ich dzieciom. Moja córka uwielbia świeżą paprykę, sałatki owocowe i zupy, dzięki czemu mogę zadbać o odpowiednią ilość witaminy C dostarczanej do organizmu w codziennej diecie. Wasze dzieci na pewno lubią, któryś z tych produktów, dzięki czemu nie będziecie mieli problemu z dostarczeniem im tej bardzo ważnej dla organizmu witaminy.


Kolejną witaminą, która ma pozytywny wpływ na nasze organizmy jest witamina D. Pochodzi ona głównie od słońca, ale w niewielkich ilościach znajduje się również w pożywieniu. Witamina D jest tak ważna ponieważ, korzystnie wpływa na sprawność układu immunologicznego, czyli wzmacnia odporność organizmu. W niewielkim stopniu znajdziemy ją w: jajkach, produktach mlecznych, olejach roślinnych, wątrobie oraz serach dojrzewających. Zdaję sobie sprawę, że dziecko nie zje wątróbki, której osobiście nie znosiłam jako dziecko, ale moja mama dodawała ją do przepysznego nadzienia do pieczonego kurczaka, które uwielbiałam i mogłam je jeść w dużych ilościach a przez wiele lat nawet nie wiedziałam o tym składniku tego dania. Jak widzicie na podanie niesmacznego dla dziecka, ale wartościowego składnika zawsze znajdzie się sposób. 

Ważne dla układu immunologicznego są również witamina A oraz witaminy z grupy B. Witaminę A znajdziemy w takich produktach jak: papryka, pomidory, kapusta, marchew, brokuły, morele, produkty mleczne i wątroba. Natomiast witaminy z grupy B znajdują się w takich produktach jak: fasola, orzechy, pestki, nabiał, ryby, drób, wołowina.

Oprócz witamin bardzo ważne dla naszej odporności są minerały takie jak: żelazo, cynk i miedź, które znajdziemy w takich produktach jak: wołowina, drób, ryby, jajka, roślinach strączkowych, zielonych warzywach, ale pamiętajmy, że żelazo pochodzenia roślinnego wchłania się tylko w 5 %. 



Nie zapomnij o probiotykach.

Probiotyki inaczej zwane dobrymi bakteriami, szczelnie otulają jelita chroniąc organizm przez przedostaniem się do niego toksyn, bakterii chorobotwórczych, grzybów. Niestety zbyt duża ilość konserwantów i wzmacniaczy smaku niszczy te dobre bakterie zwane probiotykami, dlatego należy je regularnie uzupełniać podając dziecku produkty, które je zawierają takie jak: kiszona kapusta, kiszone ogórki oraz jogurty i kefiry. Ważne, aby produkty mleczne były jak najbardziej pochodzenia naturalnego.

Podawaj dziecku wodę do picia.

Ważne jest nie tylko to co jesz, ale i to co pijesz. Jeżeli od najmłodszych lat, zamiast słodkich napoi, często gazowanych, będziemy podawać dziecku wodę zmineralizowaną, najlepiej z wapnem, magnezem i cynkiem, to dzieci nie będą się domagały "śmieciowego" picia, który nic dobrego dla organizmu dziecka nie daje, wręcz przeciwnie może prowadzić do zachorowań.

Dlaczego woda jest taka ważna? 

Po pierwsze woda oczyszcza organizm z toksyn i ze zbędnych substancji, rozpuszczając je i wydalając z organizmu. Dostarcza organizmowi pierwiastki ważne dla jego odporności oraz nawadnia organizm, dzięki czemu działa poprawnie.



Sposoby na zdrowie naszych prababek.



W ostatnim czasie zauważyłam powrót do sposobów naszych babć na wzmocnienie organizmu i zwalczanie pierwszych objawów przeziębienia. Oto kilka wybranych roślin, które stosowały nasze prababcie.

Czarny bez, którego kwiaty można zbierać od maja a owoce na jesieni, świetnie sprawdzi się w sytuacji, gdy czujemy, że zbliża się przeziębienie. Kwiaty bzu czarnego mają silne działanie napotne, obniżają podwyższoną temperaturę ciała oraz mają działanie przeciwbólowe. Co więcej wykazuje on właściwości przeciwzapalne i przeciwwirusowe. To jednak nie wszystkie jego zalety. Czarny bez ma właściwości wykrztuśne, co ułatwia pozbycie się zalegającej wydzieliny z oskrzeli.

Lipa stosowana jest podczas przeziębienia głównie dzięki swoim właściwościom napotnym. Zawarte w niej środki śluzowe działają osłaniająco dzięki czemu łagodzą kaszel, chrypę oraz ból gardła. Lipa posiada również działanie moczopędne, dlatego podczas jej stosowania należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Goryczka żółta w której głównie wykorzystuje się jego korzeń jako środek przeciwbakteryjny, przeciwgrzybiczy, przeciwbólowy oraz w chorobach żołądkowych. Dzieciom i osobom starszym podaje się go jako środek wzmacniający organizm.

Dziewanna lekarska, której kwiaty zwiększają wytwarzanie śluzu w drogach oddechowych, jednocześnie pomagając jego odkrztuszanie oraz mają działanie przeciwzapalne. Dziewanna lekarska stosowana jest podczas przeziębienia z chrypką oraz kaszlem, a także wspomagająco przy leczeniu grypy.

Podbiał pospolity dzięki zawartym w sobie składnikom wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwskurczowe, wykrztuśne i osłonowe, dlatego jest stosowany w chorobach górnych dróg oddechowych z kaszlem, bólem gardła oraz zapaleniem krtani.

Pelargonia afrykańska dzięki swoim właściwościom przeciwbakteryjnym stosowana jest w przypadku schorzeń górnych dróg oddechowych. Wspomaga usuwanie śluzu wraz z bakteriami i wirusami z układu oddechowego.

Werbena pospolita to kolejne zioło, które wykazuje właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne, dlatego warto go stosować na przeziębienia i gorączkę. Uważana jest za naturalny środek rewitalizujący, dlatego warto ją pić również po przebytej infekcji.


Od kilku lat znowu zaczęliśmy doceniać wiedzę i sposoby naszych prababć, zbierając zioła, owoce i susząc je oraz robiąc z nich syropy. Niestety nie każda osoba zna się na ich zbieraniu i przetwarzaniu, albo po prostu nie ma na to czasu lub chęci. Co w takim wypadku zrobić?  Najlepszym i najbardziej kompleksowym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest kupienie syropu, który będzie zawierał kompozycję starannie dobranych naturalnych ziół i roślin wspomagających organizm podczas okresu jesienno - wiosennego. Przed zakupem warto przyjrzeć się jakie ekstrakty zawiera dany syrop i jakie mają one zastosowanie. Ja starając się przygotować dzieci na sezon jesienny podaję im Pneumolan, który zawiera w sobie ekstrakty z aż 5 roślin leczniczych takich jak bez czarny, pelargonia afrykańska czy też werbena pospolita, które działają wspomagająco na górne drogi oddechowe i odporność.


Ogranicz niezdrowe przekąski.

Należy ograniczyć niezdrowe produkty takie jak chipsy, słodycze, napoje gazowane oraz produkty niskiej jakości, gdzie więcej jest ulepszaczy niż samego produktu. Oczywiście nie oznacza to, że nie możemy jeść żadnych słodkości. Zamiast kupować górę niezdrowych przekąsek, warto zrobić ich wersję domową, w której wiemy co w danym produkcie się znajduje. Przy okazji można czas spędzony w kuchni wykorzystać jako pretekst do wspólnych  chwil w rodzinnym gronie.

Podsumowując, żeby dostarczyć dziecku wszystkich potrzebnych mu składników do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a co za tym idzie do wzmocnienia jego odporności, należy stosować zbilansowaną dietę bogatą w witaminy, minerały oraz probiotyki. Gdy przyjrzymy się w jakich produktach znajdują się te składniki okaże się, że wystarczy dziecko odżywiać zdrowo, dostarczając mu owoce, warzywa, nabiał, mięso, ryby, to wszystko co zawarte jest w piramidzie żywienia.

A jak wasze dzieci, jedzą wszystko co im podajecie, czy musicie się nagimnastykować, żeby przemycić im niezbędne składniki odżywcze wzmacniające organizm?






*Post powstał we współpracy z marką Pneumolan.






42 komentarze

  1. I dzieciom i nam jest potrzebna odporność, więc jedzmy jak najwięcej owoców i warzyw :-)
    Smakowite zdjęcia :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie ma to jak zdrowe jedzenie szczegolnie podawane dzieciom :) bardzo przydatny wpis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto dbać o zdrową dietę cały rok, bo zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć.

    OdpowiedzUsuń
  4. U nas teraz ze starszą córka ogromny problem bo nie jest nic oprócz swoich kilka ulubieńców. Za to synek 18 miesiecy je wszystko

    OdpowiedzUsuń
  5. Dieta jest bardzo wazna, jezel o nia zadbamy to sie zwroci w postaci zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pneumolan znam i podaję córce w razie przeziębienia :) Na szczęście, odpukać, lagodnie wszystko przechodzi bo je dużo owoców i na stałe mamy wprowadzone probiotyki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety zaraz zacznie się czas na te wszystkie drobniejsze i większe infekcje :) My jesienią przestawiamy się na picie probiotyków, jedzenie kiszonych buraków i dużo warzywnych potrawek :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dieta jest bardzo ważnym aspektem dbania o odporność dziecka. Warto dbać o nią cały rok, a nie tylko w sezonie jesienno-zimowym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładne, tak właśnie jest, ale w okresie jesienno-zimowy jest to szczególnie ważne.

      Usuń
  9. Dieta w wielu aspektach jest bardzo ważna, takie witaminy są o wiele lepiej przyswajalne ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ano właśnie, przeżywamy pierwsze przeziębienie w przedszkolu :D Jest bez, są inne sposoby. Na szczęści dziecko z tych lubiących jeść ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. U nas jemy dużo owoców i warzyw. Moje dzieci lubią je i korzystamy z ich dobrodziejstw.niestety nie zawsze uchronimy się przed wirusami i wtedy włączamy środki z apteki

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiele cennych wskazówek a o zdrowie najlepiej zadbać razem z dzieckiem. Również wybierajmy zdrowe produkty i pokazujmy dzieciom dobrym przykładem, że można się odżywiać smacznie i zdrowo. Dzieci od razu chętniej sięgają po to co my zjadamy z apetytem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Moi chłopcy ostatnio jedzą dosyć chętnie warzywa i owoce ku mojej uciesze! ;) Ale jeszcze jakiś czas temu bywało różnie. A dieta jak piszesz ma przeogromny wpływ na zdrowie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Witamina C, jak najbardziej, a kora brzozy działa przeciwgorączkowo.

    OdpowiedzUsuń
  15. Raczej jedzą to, co im podam i również tworzę specyfiki znane naszym babciom ;-)

    OdpowiedzUsuń
  16. U mnie zawsze w okresie jesienno-zimowym królowała cytryna, kiszona kapusta i czosnek. I jak mnie tym babcia karmiła to nie chorowałam,a jak zaczełam sama dbać o swoje zdrowie to kicha. Ciągle coś. Chyba muszę do tego wrócić.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie mam dzieci, ale warto przemycać dzieciom zdrowie w odpowiednio przygotowanych daniach.

    OdpowiedzUsuń
  18. masz racje - zdrowa dieta to podstawa

    OdpowiedzUsuń
  19. Sok z czarnego bzu piłam jako dziecko-uwielbiałam ten smak. Ze względu na to, że moja Michalina w ogóle nie chce jeść owoców ani warzyw wspomagam sie suplementami.

    OdpowiedzUsuń
  20. Dieta to jedna z najważniejszych czynników odpowiedzialnych za odporność. Warto o tym wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dieta jest bardzo ważna zarówno i nasza, jak i dziecka.Fajnie, że o tym mówisz, bo nie każda mama uważa na to.

    OdpowiedzUsuń
  22. Soki z czarnego bzu uwielbiam, podobnie jak owoce i warzywa pod każdą prawie postacią :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Z naszym niejadkiem jest ogromny problem - dlatego altualnie z zalecenia pediatry robimy mu suplementację na odporność, bo w posiłkach (poza zupami) unika wszelkich warzyw i owoców jak ognia.

    OdpowiedzUsuń
  24. Sposoby naszych babć bardzo często się sprawdzają. Dieta z kolei tak, jak piszesz, zwłaszcza w przypadku dzieci jest bardzo ważna, a wcale to nie takie proste czasami, aby zawierała wszystkie niezbędne składniki. Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z niejadkiem. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. To wszystko prawda! Zgadzam się z tym tekstem i podpisuję pod nim. Dieta jest ważna, suple są ważne i nasze nastawienie też ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Przyznam, że zawsze najpierw uwzględniałam sposoby starszych pokoleń, wzbogacałam je najnowszą wiedzą, tak aby jak najlepiej wykorzystać wszystkie możliwości. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zdrowa dieta to podstawa. Warto o nią dbać przez cały rok 😉

    OdpowiedzUsuń
  28. Zdrowa dieta jest bardzo ważna w każdym wieku.

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo pożyteczny wpis :) Nadchodzi pora przeziębień, gryp i smarków.
    Mój ulubiony sposób to herbata ze świeżym imbirem :)

    OdpowiedzUsuń
  30. U nas niestety to kuleje i to bardzo. Im starszy tym mniej rzeczy mu smakuje...
    A co do odporności odpukać nie choruje, więc nie wzmacniam syna dodatkowymi witaminami, ziołami itp.

    OdpowiedzUsuń
  31. super że pamiętasz o sposobach naszych babek

    OdpowiedzUsuń
  32. U nas też natulane metody, ja dziś właśnie robię syrop z czosnku, miodu, cytryny i syropu z pędów sosny. Taka mieszanka wybuchowa.

    OdpowiedzUsuń
  33. Dobrze skonstruowana dieta to nie tylko sposób na odpornośc dziecka. To także dla nas ważne, by nie chorować i nie zarażać. Sama stosuję (własnoręcznie robiąc) naturalne sposoby na odpornośc, soki z kwiatu czarnego bzu dla wnuków, nalewki dla nas:-)

    OdpowiedzUsuń
  34. Do wszystkich tych zasad chciałabym się kiedyś stosować w żywieniu swojego dziecka (bo sama już od dawna staram się jeść 'dobrze'), jednak pomijając mięso.

    OdpowiedzUsuń
  35. Przede wszystkim tak jak piszesz dieta powinna być różnorodna. Czasami rodzice ograniczają dzieci do zapchania żołądka a nie do odżywiania. Dziwią się później, że dzieci nie lubią wiele rzeczy. Skoro nie miały dobrego wzorca, to jak od nich wymagać?

    OdpowiedzUsuń
  36. Dieta to podstawa, oczywiście ta odpowiednia. Na szczęście u nas nie mamy problemów ani z jedzieniem ani odpornością

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo ważny temat, szczególnie teraz, kiedy sezon na infekcje się rozpoczyna :/

    OdpowiedzUsuń
  38. U na warzywa i owoce ale tez sok malinowy i z czarnego bzu oraz miód z cytryna i witaminy

    OdpowiedzUsuń
  39. Fajny blog :) u nas też pierwsze kichnięcia i staramy się być odpornymi. Nie zawsze się to udaje ale staramy się. Dziękujemy za porady! My spacerujemy, bez względu na pogodę, chłodny prysznic na zakończenie mycia, herbata z miodem i cytryną. I też u nas sprawdza się Pneumolan, stosujemy go już drugi sezon. Na razie odpukać, nie kichamy :)

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za wszystkie komentarze :) Agnieszka


O mnie

Moje zdjęcie

Mieszkam w urokliwym mieście Łomża. Żona i mama 2 super dzieciaczków: Kubusia i Patrycji. 
TOP